Welke communicatiekanalen zet je in voor jouw crowdfundingcampagne?

Welke communicatiekanalen zet je in voor jouw crowdfundingcampagne?

Op het moment dat jouw crowdfundingcampagne klaar is om live te gaan, moet je weten hoe je de crowd het beste kunt bereiken. Een communicatieplan maken is daarom zeker geen overbodige luxe. Hiermee bepaal je hoe jij de mensen uit je netwerk en het grote publiek het beste kunt bereiken. Ga je op de koffie? Stuur je een mail? Deel je flyers uit? Of kies je voor een uitgebreide social mediastrategie? Veel mensen hebben de veronderstelling dat crowdfunding zich voornamelijk online afspeelt. Dat is natuurlijk geen gekke gedachte in een wereld die steeds meer digitaliseert. Toch kunnen evenementen en offlinecommunicatie een cruciaal verschil maken in het succes van jouw campagne. 

Onder de aandacht brengen

Jouw idee is tot in de puntjes uitgewerkt, het doelbedrag is bepaald, de video geschoten en je hebt een ijzersterke pitch klaarstaan. Vol verwachting zet je jouw project live op een crowdfundingplatform. Als je denkt dat nu het geld vanzelf binnenstroomt, dan moeten we je helaas teleurstellen. Alleen het live gaan van jouw campagne is niet genoeg om investeerders aan te trekken. Mensen scrollen niet dagelijks door de vele ideeën en projecten op platforms om te doneren. Vele komen pas terecht op het crowdfundingplatform op het moment dat ze horen van jouw project. En dat is de reden waarom een communicatiestrategie het verschil gaat maken. Nog voordat jouw campagne live is gegaan, moet deze al onder de aandacht zijn gebracht binnen je eigen netwerk. En van hieruit kan jouw verhaal zich gaan verspreiden onder de crowd; met als uiteindelijke doel dat mensen gericht naar het platform gaan om een donatie te doen. 

Iedereen is anders

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En communiceren kan op veel verschillende manieren. Zowel online als offline. Bedenk daarom van tevoren goed hoe jij je netwerk wil en kan bereiken. Concentreer je je alleen op het online gedeelte? Grote kans dat je een groot deel van je donaties misloopt. Dit komt omdat mensen je online veel makkelijker kunnen negeren of vergeten. Het is daarom slim om een online en offline mix te maken; zet bijvoorbeeld social media, e-mail en digitale nieuwsbrieven in, maar vergeet niet de kracht van een persoonlijk gesprek, het uitdelen van flyers en een face to face korte pitch. Bovendien kun je per persoon bedenken wat de beste strategie is. Je collega’s kun je bijvoorbeeld enthousiast maken tijdens de koffiepauze. Maar oma Cor wil misschien liever een tastbare flyer waarop ze je verhaal nog eens goed kan teruglezen. 

Als er een schaap over de dam is…

Voordat jij je campagne live zet op een platform, is het handig om je eerste donateurs al binnen te hebben. Vraag bijvoorbeeld je familie of beste vrienden om alvast een bedrag te doneren. Als er bij de start van jouw project al een deel van het doelbedrag is opgehaald, geeft dit een motiverende en positieve uitstraling aan het grote publiek. Mensen zijn namelijk eerder geneigd om aan een succesvolle campagne te doneren dan aan een project waar de teller nog op 0 staat. 

Warm, lauw en koud netwerk

Jouw vrienden en familieleden  zijn de eerste schapen die over de spreekwoordelijke dam gaan. Jouw warme netwerk brengt het balletje aan het rollen. Zij zullen jouw campagne gaan delen en ze laten hun netwerk weten, dat zij zich al hebben aangesloten. Zo kom je in hun netwerk terecht. Jouw ‘lauwe netwerk’. In deze fase ga je natuurlijk de funders van het eerste uur in het zonnetje zetten (tag ze in jouw berichten en ze zullen het delen -> extra aandacht in hun netwerk!), maar je gaat ook jouw eigen ‘lauwe’ netwerk benaderen. Je buren, leden van de sportvereniging, jouw collega’s en oude studiegenoten. De campagne zal nu al aardig op stoom komen. Hoog tijd voor het ‘koude’ netwerk. Het netwerk van mensen, dat je nu nog niet kent. Deze mensen staan verder van je af en hebben behofte aan ‘social proof’. Zij willen zien dat de campagne al hard op weg is naar de 100% én dat er al veel funders zijn aangesloten. Vaak zien ze jouw campagne via-via of je bereikt ze bijvoorbeeld via een facebookgroep of een advertentiecampagne. 

Radio, Televisie en de Pers

Inzet van de traditionele media, zowel radio, televisie en de krant werkt het beste als je al (ruim) over de 50% in de campagne zit. Deze media gebruik je met name om het ‘koude’ netwerk te bereiken én om de eventuele twijfelaars uit je ‘warme’ en ‘lauwe’ netwerk over de streep te trekken. Immers: Voor veel mensen is iets pas ‘echt’ als het in de krant staat. Het is heel verleidelijk om de media al vroeg in de campagne in te zetten, maar doe dat niet! Deze mensen willen zich aansluiten bij succes en willen niet het risico lopen, dat zij zich aansluiten bij iets wat dreigt te mislukken. Een grote groep naar jouw campagnepagina lokken op het moment dat je nog maar op 5% staat werkt averechts. Gebruik hen om die laatste 20% vol te maken

Meer weten over de inzet van communicatiekanalen?

Wil je meer weten welke kanalen en welke doelgroepen je op welk moment het beste kunt benaderen? Neem dan contact op met één van onze adviseurs of bestel ‘Crowdfunding, het Werkboek’ op www.moveyourcrowd.nl

Over de schrijver
Micha van de Water is eigenaar van Move Your Crowd en begeleidt al sinds 2012 initiatiefnemers bij het voeren van crowdfundingcampagnes. Zijn expertise ligt op het gebied van lening-, donatie- en rewardcampagnes. Hij werkt voor bedrijven, de culturele en de maatschappelijke sector. Meer informatie vind je op www.moveyourcrowd.nl.
Reactie plaatsen