Hoe kies je het juiste crowdfundingplatform?

Hoe kies je het juiste crowdfundingplatform?

Crowdfundingplatforms: ze zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Alleen al in Nederland zijn er tientallen websites actief die crowdfunding mogelijk maken. En dan hebben we het nog niet eens over internationale crowdfundingsacties. Het lijkt misschien makkelijk, maar het kiezen van een geschikt platform is zo simpel nog niet. Het ene platform is het andere niet, en een project is niet altijd geschikt voor elk crowdfundingplatform. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met het feit dat ieder platform zijn eigen specialisatie heeft. Bovendien wordt lang niet overal kleinere bedragen geaccepteerd. Wil jij een crowdfundingcampagne opzetten? Dan is het zeker niet onbelangrijk om je eens te verdiepen in de verschillende platforms; om vervolgens te onderzoeken welke het beste bij jouw project past.

De eerste stappen richting een platform

Het belangrijkste deel van jouw zoektocht naar een crowdfundingplatform wordt bepaald door de vorm van crowdfunding. Er bestaan vier manieren van crowdfunding: donaties, reward based, leningen en aandelen. De vorm van crowdfunding geeft aan wat de potentiële investeerders van jou als crowdfunder terug verwachten in ruil voor hun investering. Heb je besloten welke vorm van crowdfunding je gaat gebruiken? Dan kun je gaan zoeken naar een platform die deze vorm ondersteunt. Bovendien zijn sommige crowdfundingplatforms gericht op een specifieke niche of branche; dit kan jou helpen in de zoektocht naar een geschikt platform. Er zijn bijvoorbeeld crowdfundingplatforms die zich focussen op bedrijven met een positieve impact of een duurzaam idee. Of platforms speciaal voor kunst & cultuur, of voor burgerinitiatieven. Het is belangrijk om je te realiseren dat elk type platform ook een bepaald type achterban heeft.

Zijn alle functionaliteiten aanwezig?

Wanneer je je eerste stappen richting een crowdfundingplatform hebt gezet, heb je – als het goed is – al een grove selectie tussen de verschillende platforms gemaakt. Nu je weet in welke hoek je het zoeken moet, kun je gaan kijken naar de functionaliteiten van het platform. Zijn alle functionaliteiten aanwezig om jouw crowdfundingcampagne tot een succes te maken? Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om via iDeal of via een machtiging betalingen te kunnen doen. Of kun je door middel van het platform in contact komen en blijven met jouw crowd? Doen ze aan Matchfunding of werken ze samen met beplaade partners. Daarnaast is het van belang om de juridische aspecten van het platform te bekijken. Je wilt uiteraard dat je zaken goed geregeld zijn en niet in zee gaan met een dubieus platform. 

De look en feel 

Naast de praktische kant van het kiezen voor een crowdfundingplatform, speelt gevoel en smaak een belangrijke rol. Welk platform past qua uitstraling het beste bij jouw project? Straalt het platform het imago uit waar jij met je project achterstaat? Je kunt jouw crowdfundingcampagne helemaal naar jouw smaak invullen door middel van video, beeld, tekst en presentatie. Maar past jouw uitstraling ook bij het platform? En past het platform bij jouw uitstraling? Sommige platforms zijn bijvoorbeeld meer gericht op maatschappelijke betrokkenheid en de sociale aspecten tussen crowdfunder en investeerder – waar andere platforms zich meer focussen op de financiële kant van crowdfunding, zoals de rendementen. Het is dus maar net wat bij jouw project past en waar jij een goed gevoel bij krijgt!

Kijk naar de kosten

Laten we er niet omheen draaien: Ook geld crowdfunden kost geld. Hoeveel geld is natuurlijk afhankelijk van hoe je campagne gaat voeren en voor welke vorm of bedrag je gaat. Maar ook de kosten voor het gebruik van een platform moet je meenemen in je keuze. Er bestaan namelijk grote verschillen tussen de verschillende platformen. Veelal bestaan die kosten uit: Plaatsingskosten, beheer-of administratiekosten en een succesfee. Bij sommige platforms kun je bijvoorbeeld al een bedrag van 5.000 euro funden zonder plaatsingskosten en met 5% succesfee -dan ben je voor 250 euro klaar-, terwijl je voor een lening van bijvoorbeeld 200.000 euro, soms wel enkele duizenden euro’s kwijt bent. En dat is nog los van de renteverplichting. Kijk hier dus goed naar!

Meer weten over crowdfunding?

Er komt nogal wat kijken bij het zelf voorbereiden en uitvoeren van een crowdfundingcampagne. Waarschijnlijk is dit geen dagelijkse kost voor je. Het kan daarom slim zijn om je te laten begeleiden door een ervaren crowdfundingadviseur of gebruik te maken van hulpmiddelen. ‘Crowdfunding, het werkboek’ is zo’n hulpmiddel. Het neemt je stap-voor-stap mee in jouw campagne. Zo weet je zeker dat je aan alles hebt gedacht en dat je niets aan het toeval overlaat. Meer weten? Kijk op www.moveyourcrowd.nl.

Over de schrijver
Micha van de Water is eigenaar van Move Your Crowd en begeleidt al sinds 2012 initiatiefnemers bij het voeren van crowdfundingcampagnes. Zijn expertise ligt op het gebied van lening-, donatie- en rewardcampagnes. Hij werkt voor bedrijven, de culturele en de maatschappelijke sector. Meer informatie vind je op www.moveyourcrowd.nl.
Reactie plaatsen