Hoe bepaal ik het doelbedrag voor mijn crowdfundingcampagne?

Hoe bepaal ik het doelbedrag voor mijn crowdfundingcampagne?

Het lijkt alsof het steeds vaker gebeurt: crowdfundingcampagnes die miljoenen ophalen. Toch zijn deze hoge doelbedragen eerder uitzondering dan regel, en lang niet altijd wordt het doelbedrag behaald. Je hebt de uitspraak: “Nog … euro en dan hebben we ons doel bereikt!” daarom ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen. De kracht van een goede crowdfundingcampagne ligt dan ook in het vaststellen van een realistisch doelbedrag. Maar hoe maak je deze berekening? En hoe vind je een goede balans tussen realistisch, praktisch en potentie?

Lanceer jij je crowdfundingcampagne op een platform? Dan krijg je te maken met de spelregels, die zij hanteren. In de meeste gevallen krijgt een project alleen geld uitgekeerd als het hele doelbedrag is behaald. Is dit niet het geval? Dan krijgt iedere investeerder zijn of haar inleg terug. Het vaststellen van een (te) hoog doelbedrag is daarom lang niet altijd een slimme keuze; je kunt beter een lager bedrag kiezen dan het risico lopen dat je al het opgehaalde geld kwijt bent. Sommige platforms keren ook uit als bijvoorbeeld 80% van het doelbedrag is bereikt. Het is dan ook aan te raden om altijd eerst de voorwaarden van het platform goed door te nemen.

Het doelbedrag is het geld dat jij als crowdfunder nodig hebt om jouw project te realiseren. Dat betekent dat je rekening moet houden met zowel de kosten voor het project, als de kosten die je maakt voor het voeren van de campagne zelf. Zorg dus dat je ook deze kosten goed in beeld hebt. Daarbij moet je natuurlijk denken aan de kosten voor het platform (plaatsingskosten en succesfee), maar bijvoorbeeld ook met de kosten voor je tegenprestaties, btw en verzendkosten en een marketingbudget om jouw campagne optimaal te presenteren aan een grote doelgroep. Jouw doelbedrag is dus de optelsom van zowel de projectkosten, als de kosten voor de campagne zelf.

Om de kans op succes te vergroten kun je ervoor kiezen om het drempelbedrag zo laag mogelijk te houden. Ga uit van het bedrag dat je minimaal nodig hebt om van start te kunnen. Door zaken weg te laten die niet strikt noodzakelijk zijn (en dus later alsnog kunnen worden toegevoegd) wordt het bedrag eerder gehaald. Kies er dan voor om ook een stretched goal te noemen. Dit is het bedrag dat je nodig hebt om alles echt perfect uit te voeren. Dit bedrag is dus hoger dan je doelbedrag. Communiceer naar je funders dat je bijvoorbeeld met 10.000 euro (doelbedrag) een goede basis kunt leggen, maar dat je met 15.000 euro alles tiptop in orde kunt maken. Zodra het doelbedrag is behaald kun je van start (en dat vier je met je funders), maar je gebruikt de resterende tijd om ze enthousiast te maken om voor het stretched goal te gaan.

Zoals gezegd bepaal je het doelbedrag aan de hand van de project- en campagnekosten. Dit is het bedrag dat je wilt ophalen; maar kijk ook naar wat je kunt ophalen. Wat is de potentie van jouw campagne? Dit doe je door de capaciteit van de crowd in te schatten. Maak bijvoorbeeld een ruwe inschatting hoeveel jouw netwerk zou willen investeren. Op deze manier krijg je een idee of jouw project de kans heeft om een hoger doelbedrag op te halen. Daarnaast kan het erg nuttig zijn om vergelijkbare campagnes eens onder de loep te nemen. Komt jouw berekende doelbedrag overeen met het gemiddelde? Of wijkt deze erg af? Aarzel ook niet om je netwerk om feedback te vragen. Wat vinden zij een realistisch doelbedrag? En komt dit overeen met wat jij in gedachte hebt? Funders zijn over het algemeen meer geneigd om te investeren in projecten met een realistisch doelbedrag dan in campagnes met – naar hun mening – te hoge of erg lage doelbedragen.

Er komt nogal wat kijken bij het voorbereiden van een crowdfundingcampagne. Wil je nu zeker weten, dat je niks over het hoofd ziet? Laat je dan begeleiden door een ervaren crowdfundingadviseur of gebruik een ander hulpmiddel. Micha van de Water van Move Your Crowd heeft een praktisch werkboek geschreven, dat je stap-voor-stap begeleid bij het voorbereiden en uitvoeren van een geslaagde campagne. Je kunt ‘Crowdfunding, het werkboek’ bestellen op www.moveyourcrowd.nl.

Over de schrijver
Micha van de Water is eigenaar van Move Your Crowd en begeleidt al sinds 2012 initiatiefnemers bij het voeren van crowdfundingcampagnes. Zijn expertise ligt op het gebied van lening-, donatie- en rewardcampagnes. Hij werkt voor bedrijven, de culturele en de maatschappelijke sector. Meer informatie vind je op www.moveyourcrowd.nl.
Reactie plaatsen