Hoe maak je de perfecte pitch voor crowdfunding?

Hoe maak je de perfecte pitch voor crowdfunding?

De pitch is een cruciaal element in jouw crowdfundingcampagne. Je trekt de twijfelaars hiermee over de streep en laat iedereen kort maar krachtig weten wat je plannen zijn. Het maken van een pitch lijkt misschien eenvoudig. Toch is het zaak om hier voldoende tijd en energie in te steken. Er wordt niet voor niets gezegd: “You never get a second change to make a first impression”. Op het moment dat jij je project publiceert, gaat jouw crowdfundingcampagne pas echt van start. Dit is het moment dat het fondsen werven gaat beginnen. En dat moment wil je natuurlijk zo optimaal mogelijk benutten. 

Het begin van jouw campagne

Net zoals een aanvraag bij een bank, is crowdfunding een vorm van kredietvraag. Jij hebt geld nodig om een project te realiseren en je vraagt het grote publiek om hierin te investeren. Waar de financieringsaanvraag bij een bank doorgaans achter gesloten deuren plaatsvindt, speelt jouw crowd een grote rol bij crowdfunding. Je vraagt niet alleen om geld, maar je publiceert tegelijkertijd je bedrijfsnaam, maakt reclame voor je project, plan, initiatief, product of dienst en werft hiermee potentiële klanten. Het lanceren van je crowdfundingcampagne is dus veel meer dan alleen geld inzamelen; het is ook een kans om nieuwe klanten of gasten aan je te binden. Zorg er daarom voor dat de crowd gegrepen wordt door jouw idee. Overtuig hen om geld te doneren. En zeker niet onbelangrijk: laat je nieuwe potentiële klanten niet zomaar weglopen. Dit alles begint met een goede pitch. 

De kracht van eenvoud

Een pitch is niets anders dan een korte presentatie van jouw project. In een paar minuten vertel jij je potentiële investeerders wie je bent, wat je doet, waarom je doet wat je doet en hoe je dit doet. In een goede pitch vertel je op een korte maar krachtige manier het verhaal achter jouw idee of project. Wat is je idee? Hoe is dit idee tot stand gekomen? En waarom is jouw project de moeite waard om in te investeren? Als initiatiefnemer bent je natuurlijk razend enthousiast over je eigen project. Je kan er uren over doorpraten. Toch hebben de meeste mensen geen tijd of zin om lange lappen tekst te lezen. Ze willen het liefst zo snel mogelijk weten wat de kern van jouw boodschap is: wees daarom to the point en blijf bij de feiten. De kracht van een goede pitch zit ‘m in de eenvoud. 

Van pitch naar succes

De pitch kan jouw crowdfundingcampagne maken of breken. Zijn mensen geboeid door je verhaal? Of krijg je geen tot weinig aandacht en interesse van de crowd? Met jouw pitch wil je de mensen overtuigen van jouw idee. Naast een ijzersterke tekst, kunnen afbeeldingen en foto’s je daarbij helpen. Door middel van visuele prikkelingen zorg je ervoor dat mensen zin krijgen om je verhaal te lezen. Bovendien: hoe sterk je verhaal ook is, met een slordig visitekaartje zullen mensen eerder bij je weglopen. Kies daarom voor een goede balans tussen tekst en beeld in je pitch.  

‘Start with Why’

De bekende marketinggoeroe Simon Sinek stelde in zijn boek ‘Start with Why’; ‘People don’t buy what you do, they buy why you do it’. Hiermee wijst hij op het belang van jouw ‘waarom.’ Waarom is het zo belangrijk voor jou en voor de rest van de wereld? Waarom zouden mensen mee moeten doen? Het gaat volgens hem dus sterk om de drijfveren van de initiatiefnemers. Wanneer mensen geloven in wat jij gelooft, zullen ze eerder geneigd zijn om je te helpen (omdat ze daarmee ook zichzelf helpen). Maak jouw drijfveren dus een wezenlijk onderdeel van jouw pitch!

Aanscherpen en finetunen

Je kunt de mooiste pitch bedenken van achter jouw bureau, maar het gaat erom dat jouw boodschap ‘binnenkomt’ bij jouw toehoorder. En er is maar één manier om daar zeker van te zijn: Veel testen en checken hoe de ander het heeft gehoord en begrepen. Pitch je idee of project aan zoveel mogelijk mensen in jouw netwerk en vraag vervolgens om feedback. Gebruik die feedback om jouw pitch verder aan te scherpen. Maak hem nog korter. Nog krachtiger. En nog effectiever. Vergeet niet dat je nu eigenlijk al aan het crowdfunden bent! Immers: Iedereen die jouw pitch hoort en de moeite neemt om feedback te geven is al op de hoogte van jouw plannen en voelt zich al een beetje betrokken, omdat je hem of haar vraagt om te helpen. Twee vliegen in één klap!

Meer weten over crowdfunding?

De pitch is maar een klein onderdeel van alles wat moet gebeuren, wanneer je zelf gaat crowdfunden. Al die onderdelen moeten goed zijn en ze moeten naadloos op elkaar aansluiten. Dat is een hele klus. Helemaal als je ook nog eens moet zorgen dat je eigenlijke project gewoon doorgaat.  Het is dus raadzaam om je bij het voeren van een campagne te laten bijstaan door een ervaren crowdfundingadviseur. Of maak gebruik van nuttige hulpmiddelen, zodat je zeker weet dat je overal aan hebt gedacht en niets aan het toeval overlaat. Wedden dat het je veel tijd, energie en frustratie gaat schelen? Op www.moveyourcrowd.nl vind je meer informatie en nuttige hulpmiddelen om van jouw crowdfundingcampagne een succes te maken.

Over de schrijver
Micha van de Water is eigenaar van Move Your Crowd en begeleidt al sinds 2012 initiatiefnemers bij het voeren van crowdfundingcampagnes. Zijn expertise ligt op het gebied van lening-, donatie- en rewardcampagnes. Hij werkt voor bedrijven, de culturele en de maatschappelijke sector. Meer informatie vind je op www.moveyourcrowd.nl.
Reactie plaatsen