De meeste crowdfundingcampagnes zijn tijdsgebonden. Dit betekent dat er alleen in een vooraf vastgestelde periode geld opgehaald kan worden. Wordt het doelbedrag niet binnen deze termijn opgehaald? Dan is de campagne helaas geen succes en wordt het project niet gerealiseerd. Het vaststellen van een haalbare en realistische looptijd is dan ook vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen denken dat een lange looptijd het beste is; want zo bereik je de meeste mensen, toch? Maar niets is minder waar. Een te lange looptijd werkt in de praktijk juist averechts. Het lijkt misschien een optimistische – en soms enge – gedachte, maar vaak is een zo kort mogelijke looptijd het meest effectief. Benieuwd waarom dit is? Wij leggen je het graag uit.
De 30 dagen regel
De meest succesvolle crowdfundingcampagnes hebben een looptijd van 30 tot 40 dagen. En dat is niet voor niets. Geef je je investeerders langer de tijd? Dan is de kans groot dat zij hun investering steeds verder uitstellen. En iedereen weet: van uitstel komt afstel. Door je campagnelooptijd zo kort mogelijk te houden, voelt de crowd de urgentie van jouw actie. Jouw publiek ervaart de druk om nu te beslissen, en zullen daarom hun investering niet steeds voor zich uit blijven schuiven (om het uiteindelijk te vergeten). “Je hebt tot morgen om te doneren!’”, heeft een veel motiverender effect dan wanneer je aangeeft dan mensen de komende weken de tijd hebben om een bijdrage te leveren.
Kort en krachtig
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een goede voorbereiding is het halve werk. En dat vertaalt zich in de looptijd van je campagne. Heb je te lang nodig om het doelbedrag bij elkaar te krijgen? Dan kun je ervan uitgaan dat er iets mis is gegaan in je voorbereiding. Campagne voeren kost veel tijd en energie. Je zet alles op alles om de crowd te bereiken en te enthousiasmeren over je project. En dat houd je geen 3 maanden vol. Bovendien wil je je publiek ook niet te lang en te vaak overladen met dezelfde boodschap. Door te kiezen voor een korte campagnetijd kun jij als crowdfunder je publiek kort en krachtig benaderen. In een korte tijd kun je je enthousiasme veel beter overbrengen en voorkom je dat je campagne zich maar voortsleept – en in het ergste geval langzaam uitdooft.
Houd iedereen enthousiast
Bij het vaststellen van de campagnelooptijd denk je aan zowel jezelf, het grote publiek als je kersverse donateurs. Voor iedereen moet het leuk blijven. Je moet voor jezelf nagaan hoe lang jij vol enthousiasme campagne wil en kan voeren. Als jij zelf niet meer gemotiveerd bent, dan zullen de investeerders dit aanvoelen. Zorg ervoor dat de crowd jouw enthousiasme oppikt en de urgentie voelt om zo snel mogelijk te doneren. Benader je je publiek te lang en te vaak met dezelfde boodschap? Grote kans dat je hierdoor juist de interesse verliest. Op het moment van doneren is het grote publiek betrokken en geïnteresseerd; en dat wil je zo houden. Hoe langer de campagne duurt, hoe lastiger het wordt om de aandacht van je donateurs vast te houden.
Meer weten over de ideale campagneperiode?
Het bepalen van de ideale looptijd is slechts één van de vele beslissingen, die je moet nemen gedurende de voorbereiding van jouw campagne. Wil je er zeker van zijn dat je écht aan alles hebt gedacht? Bestel dan ‘Crowdfunding, het werkboek.’ In dit praktische werkboek wordt je stap-voor-stap begeleid bij de voorbereiding én uitvoering van jouw campagne. Je kunt je natuurlijk ook altijd laten bijstaan, door een crowdfundingadviseur van Move Your Crowd. Kijk voor meer informatie op www.moveyourcrowd.nl.