Is mijn project geschikt voor crowdfunding?

Is mijn project geschikt voor crowdfunding?

Steeds meer ondernemers gebruiken crowdfunding om (start)kapitaal voor hun bedrijf te vergaren. Het lijkt in eerste instantie easy money – je vraagt het grote publiek om geld en jij kunt je bedrijf financieren – maar in de praktijk ligt dit een stuk ingewikkelder. Niet elk plan of bedrijf is geschikt voor deze alternatieve financieringsvorm. Bovendien vereist het opzetten van een goede crowdfundingcampagne een tijdsintensieve voorbereiding en verschillende voorwaarden. Voordat je via de massa geld wilt inzamelen voor je onderneming, is het verstandig om te achterhalen of deze vorm van financieren wel bij jouw project past. Dit doe je aan de hand van onderstaande vragen:

  1. Heb ik een concreet plan en kan ik duidelijk aangeven waar ik het gevraagde geld voor nodig heb?
  2. Kan ik mijn eigen netwerk inschakelen en enthousiast maken over mijn plan?
  3. Kan ik iets teruggeven of terugdoen voor de funders?
  4. Kan ik met mijn plan in korte tijd een groot publiek aanspreken, zowel binnen mijn eigen netwerk als daarbuiten?

Wanneer je bovenstaande vragen hebt beantwoord, dan krijg je al een beter beeld of crowdfunding bij jouw plan past. Het is van belang om een concreet en afgebakend plan te hebben. Hiermee laat je de investeerders zien dat je je serieus hebt voorbereid en wordt het plan tastbaar voor het grote publiek. Wanneer je een crowdfundingcampagne opzet, dan willen investeerders zeker weten dat de betrokken initiatiefnemers in staat zijn om het project daadwerkelijk uit te voeren. Daarnaast bedenk je je wat je doelgroep is. Wil je de lokale economie steunen? Streef je een nationaal maatschappelijk doel na? Of wil je een innovatief product op de (internationale) markt brengen? Door je doelgroep te identificeren, weet je op welke manier je dit publiek moet aanspreken en enthousiast kan maken. Heb je een concreet plan en een duidelijke doelgroep? Dan is het zaak om het juiste crowdfundingplatform te vinden. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel online platforms die elk de focus leggen op een andere branche. Door het kiezen van het juiste platform maak je meer kans dat de crowd wil investeren in jouw crowdfundingcampagne.

Heb je besloten dat geld inzamelen via het grote publiek bij jouw onderneming past? Dan is het belangrijk om een realistisch doelbedrag vast te stellen. Het doelbedrag is het totale bedrag dat jij via het grote publiek wilt inzamelen om het plan te kunnen financieren. Vraag je een extreem hoog doelbedrag? Dan heb je kans dat jouw plan niet aanslaat bij het publiek en je de financiering niet rond krijgt. Maar zet je te laag in en is je doelbedrag eigenlijk te weinig ? Dan haal je misschien wel het volledige bedrag op, maar dan loop je alsnog de kans dat het plan niet volledig gefinancierd kan worden. Het is dus belangrijk om een realistische middenweg te vinden. Bovendien komt het regelmatig voor dat organisaties in natura, zoals computers, bureaus of andere kantoorbenodigdheden, willen sponsoren. Wees hierop voorbereid en bedenk goed wat je eventueel nodig hebt.

Over de schrijver
Micha van de Water is eigenaar van Move Your Crowd en begeleidt al sinds 2012 initiatiefnemers bij het voeren van crowdfundingcampagnes. Zijn expertise ligt op het gebied van lening-, donatie- en rewardcampagnes. Hij werkt voor bedrijven, de culturele en de maatschappelijke sector. Meer informatie vind je op www.moveyourcrowd.nl.
Reactie plaatsen