“Voordat mensen in jou of jouw project gaan investeren, moet je eerst in jezelf investeren”. Met crowdfunding haal je geld op, maar om een succesvolle crowdfundingcampagne op te zetten, zal je eerst geld moeten uitgeven. Bovendien laat je – door zelf te investeren in je bedrijf of initiatief – je potentiële funders zien dat je gelooft in je eigen project. Je zegt als het ware: ik vertrouw erop dat ik mijn project waarde zal creëren voor mijn bedrijf of project . En dat zullen je potentiële investeerders haarfijn oppikken.
Goede voorbereiding, half werk
‘Een goede voorbereiding is het halve werk.’ Iedereen kent dit gezegde en dat is niet voor niets. Het succes van jouw crowdfundingcampagne wordt namelijk behaald in de voorbereiding. Bedenk daarom van te voren goed wat jij nodig hebt om je project te realiseren; materialen, middelen, mensen en geld. De kosten voor het project én de bijkomende kosten probeer je op te halen bij de crowd. Vaak zie je dat de kosten voor het project wel aardig in beeld zijn. De kosten voor het voeren van de campagne zijn vaak minder in beeld. Toch zal je hier inzicht in moeten krijgen, want het is heel verstandig om die op te tellen bij de kosten van je project. Samen vormen deze twee bedragen het doelbedrag van je campagne.
Met welke uitgaven moet ik rekening houden?
Crowdfunding is veel meer dan geld inzamelen via het grote publiek. Voordat jouw crowdfundingcampagne online gaat, heb je al veel tijd, energie en geld in je project gestopt. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een huisstijl, mooie foto’s, een enthousiaste video, begeleiding en/of training en uitgaven voor eventuele tegenprestaties. Bovendien is het plaatsen van je project op een crowdfundingplatform niet gratis. In Nederland zijn er veel verschillende crowdfundingplatforms, die kosten berekenen voor hun dienstverlening. Deze kunnen onderling behoorlijk verschillen, maar over het algemeen moet je rekening houden met zowel plaatsingskosten als het betalen van een succesfee. De plaatsingskosten – het woord zegt het al – zijn de kosten die jij betaalt om jouw campagne op het platform te plaatsen. Wordt het gewenste doelbedrag opgehaald? Dan betaal je een succesfee gerekend over het opgehaalde bedrag.
Alle kosten op een rijtje
Zoals je hebt kunnen lezen, spelen verschillende kostenposten een rol in de voorbereiding van jouw crowdfundingcampagne. Geld regelen kost geld. Om het jou als crowdfunder een stukje makkelijker te maken, zetten we de belangrijkste bijkomende kosten op een rijtje:
- Kosten presentatie: video, animatie, tekst, foto’s, design, huisstijl, logo. In deze categorie vallen alle kosten die je maakt om een beeld rondom jouw bedrijf of project te creëren.
- Persoonlijke ontwikkeling: niet iedereen is een geboren crowdfunder en daarom zijn er allerlei trainingen, workshops en begeleiders te vinden die jou helpen bij jouw campagne.
- Marketing en communicatie: het is belangrijk om een budget te reserveren om jouw project op de kaart te zetten. Laat de crowd weten dat je er bent!
- Accountant/boekhouder: ben je zelf niet zo handig met cijfertjes? Dan is het aan te raden om te investeren in een gedegen accountant of boekhouder. Op deze manier weet je 100% zeker dat jouw administratie klopt.
- BTW afdracht: in het artikel Crowdfunding en de Belastingdienst op deze blogpagina wordt uitgelegd wanneer jij als crowdfunder btw moet afdragen. Houd hier rekening mee, zodat je na afloop van je campagne niet voor verrassingen komt te staan!
- Tegenprestaties: wil jij geld ophalen door middel van reward based crowdfunding? Zorg er dan voor dat je rekening houdt met de kosten die deze tegenprestaties met zich mee brengen.
- Kosten crowdfundingplatform: deze kosten kunnen per platform verschillen. Zoek daarom van te voren uit hoe hoog de plaatsingskosten zijn en hoeveel succesfee je moet betalen als je het gewenste bedrag hebt opgehaald.
- Onvoorziene kosten: het is altijd verstandig om een potje te reserveren om onverwachte rekeningen of uitgaven op te vangen.
Meer weten over de kosten van crowdfunding?
Wil je meer weten over de kosten van crowdfunding of heb je nog andere vragen over de voorbereiding van jouw campagne? Lees dan het boek: ‘Starten met crowdfunding in 60 minuten’ en ga er zelf mee aan de slag en volg het stappenplan uit: ‘Crowdfunding, het Werkboek.’ Zo weet je zeker dat je geen essentiële informatie mist en dat je optimaal voorbereid bent op het voeren van een geslaagde campagne. De boeken zijn te bestellen op www.moveyourcrowd.nl/boeken