Wie zijn de Ambassadeurs van jouw crowdfundingcampagne?
Ben je bezig met het inwinnen van informatie over crowdfunding? Dan ben je ongetwijfeld het begrip ambassadeurs al meerdere malen tegengekomen. Je denkt misschien: een ambassadeur hoort toch thuis op de ambassade? Dat klopt inderdaad. We spreken dan van de formele titel van deze persoon. Maar gaat het om een informele titel? Dan wordt er de groep mensen bedoeld die een warm hart toedragen aan een goed doel, organisatie of project en deze onder de aandacht willen brengen. Zij doen dit door actief promotie voor het project of idee te maken en zullen daarmee anderen motiveren om ook te investeren of doneren.
Ambassadeur als marketingbegrip
In de marketingwereld wordt het begrip ambassadeur al veelvuldig gebruikt. Er wordt ook wel gesproken over een ‘ brand advocate ’. Je kunt dit zien als iemand die pleit voor jouw product, merk of bedrijf. Deze ambassadeurs – of brand advocates – zijn als het ware trouwe fans die jouw project met hart en ziel aanprijzen, verdedigen en promoten. In de crowdfunding spelen deze ambassadeurs een belangrijke rol. Omdat zij graag willen dat jouw project een succes wordt, zullen zij zorgen voor meer naamsbekendheid door middel van hun social media of mond-tot-mondreclame. Zij benoemen de voordelen van jouw crowdfundingcampagne binnen hun netwerk en zullen kritiek verdedigen; een betere promotie is er niet! Al deze ambassadeurs willen immers dat jij je doelbedrag behaalt en het project gaat realiseren.
Hoe bereik ik mijn ambassadeurs?
Ambassadeurs zijn mensen die vanuit hun eigen hartstocht een crowdfunder willen helpen . Er is dus geen standaardformule of aanvraagformulier om ambassadeurs aan je te binden. Het draait allemaal om bezieling. Wordt iemand geraakt door jouw verhaal? Kun jij mensen inspireren? Of gaat jouw project een verschil maken in de buurt of gehele maatschappij? De groep ambassadeurs bouw je op omdat jij een project, dienst of initiatief gaat realiseren waar mensen van gaan houden, zich goed bij voelen en hier voor 100% achter staan. Heb je eenmaal een groep ambassadeurs in het vizier? Dan zullen zij jou – geheel vanuit hun eigen enthousiasme – helpen en een speciale rol gaan spelen in het netwerk dat je wilt bereiken. Je kunt het ambassadeur zijn natuurlijk ook aanmoedigen door middel van een tegenprestatie of leuke extraatjes voor het aandragen van nieuwe donateurs.
Wie kan jou helpen?
Iedereen kan in principe een ambassadeur van jouw crowdfundingcampagne worden. Als hij of zij maar enthousiast is over jouw project, en – niet geheel onbelangrijk – bereid is om zijn of haar netwerk te mobiliseren. Bij een ambassadeur kun je bijvoorbeeld denken aan een bekende Nederlander, de burgemeester of een wethouder van de buurt waarin je woont, of een autoriteit in de branche waarin jij je project wilt lanceren. Door hen bepaalde informatie te laten delen, zal het grote publiek het bestaan van jouw initiatief sneller oppikken. Maar het ambassadeurschap is niet alleen weggelegd voor bekende Nederlanders. Jouw fans van het eerste uur, trouwe klanten, een succesvolle ondernemer met veel ervaring of andere personen met een uitgebreid en interessant netwerk; al deze mensen kun jij goed gebruiken in de rol van ambassadeur.
Meer weten over Ambassadeurs?
Het zal duidelijk zijn dat je als crowdfunder heel graag een grote groep ambassadeurs om je heen verzamelt. De experts van Move Your Crowd helpen je graag met tips en advies vanuit hun brede ervaring met het creëren van ambassadeurs. Wil je toch liever zelfstandig aan de slag? Bestel dan het boek: ‘Crowdfunding, het werkboek’ op www.moveyourcrowd.nl/boeken . Hier vindt je nog veel meer informatie over dit onderwerp.